Stavanger: 51 57 10 50
Trondheim: 73 57 10 00
Hamar: 62 55 08 10
Haugesund: 95 42 91 61

Aktuelt

noimage

Nye motorer Euro 4
Doosans prisbelønte motorserie oppfyller krav til EURO 4 uten fordyrende DPF filter.

 

Doosan med ny prisbelønt motorserie som klarer nyeste utslippskrav uten DPF filter.
Fordelen er reduserte driftskostnader, mindre nedetid for avbrenning av DPF, og mye lavere drivstoffsforbruk.
Motorserien vil også være standard på flere Doosan Bobcat maskiner.

Se video her:

Brosjyre:

For å innfri  nye og tøffe utslippskravene har flesteparten av motorprodusentene valgt konvensjonell teknologi. Typisk betyr dette å øke mengden med oksygen i forbrenningskammeret ved å mikse innsugningsluften med nedkjølte eksosgasser. Dette senker forbrenningstemperaturen, noe som betyr mindre utslipp av NOX. Nedsiden av å senke forbrenningstemperaturen,  er at mengden av sot og partikkler i eksosen øker. Dette gjør at motoren må ha et dieselpartikkelfilter (DPF) for å hindre at sot og partikler slippes ut.

Men som fornuften forteller bygger sot seg opp i filteret, noe som betyr at flteret enten må renses eller byttes regelmessig,.

Noen DPF filtre er ment for engangsbruk,  og må byttes når de er i ferd med å gå tette.  Dette betyr at maskinen må tas ut av bruk når filteret skal byttes.

Andre motorprodusenter har aktiv regenerering av DPF filteret, da  lar en motoren gå på høyt turtall en definert tid. Under denne prosessen brukes store mengder diesel for å varme opp filteret til en temperatur der sotet brennes vekk. Når regenerering av filteret skal foretas,  må trucken normalt parkeres,  og prosessen må få gå sin gang til den er ferdig.

Hvor ofte dette må gjøres, kommer an på hvordan trucken brukes. Korte intervaller med mye start og stopp betyr at regenerering må utføres oftere, eller i hvertfall ukentlig. Hopper en over regenereringen,  eller utsetter den, kan dette skade DPF filteret noe som kan føre til en stor utgift.

 

Dette bringer oss til de skjulte kostnadene som truckkjøpere i fremtiden blir berørt av.

Kjøpere av trucker med DPF baserte systemer vil måtte betale en heftig pris for privilegiet med å oppfylle utslippskravene.  Truckene vil bli dyrere i innkjøp og eierskapskostnadene vil øke. Dette medfører den konklusjonen,  at DPF teknologi er en ufullkommen,  og inneffektiv måte å redusere dieselpartikler.

Det som trengs i stedet,  er en radikal ny og innovativ måte å håndtere fysikk og kjemi for perfekt forbrenning på en industridieselmotor. Bare gaffeltruckprodusenter  som klarer denne utfordringen,  kan beskytte sine kunder mot uforutsette kostnader.

Doosan Industrial Vehicle har investert hundrevis av millioner på å utvikle miljøvennlige motorer, som klarer utslippskravene uten DPF filter. Doosan har vunner Fork Lift Truck Association  award  flere ganger for sin forskning og utvikling . For 2014 vant Doosan også pris for sin nye G2 motor som fullstendig fjerner behovet for DPF filter- en vanlig årsak til feil på motorer og nedetid på maskinen.

Den nye G2 motoren er EUS første stage IV kompatible motor og skal produseres i Incheon, Sør-Korea.

Fabrikken vili 2015 ha en produksjonskapasitet på 172.000 motorer pr. år. En ikke uvesentlig del av produksjonen vil bli brukt av Bobcat,  som er et heleid datterselskap av Doosan.

 

Publisert 23.12.2014 Skriv ut artikkelen Bookmark and Share

Reporter :  editor
Source : 


  • x